Wydarzenia
W dzisiejszym artykule poruszymy kwestie związane z budową najpopularniejszych typów wentylatorów. Omówimy elementy z jakich zbudowane są wentylatory oraz przedstawimy jaką funcje dany element pełni w całej konstrukcji wentylatora.
Wirnik wentylatora zbudowany jest z zamocowanych na piaście łopatek, które mogą być prawe (D), lewe (S) lub rewersyjne. Wirnik z łopatkami prawymi (D) obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara (patrząc od strony wylotu powietrza - przepływ w kierunku osoby patrzącej). W przypadku wirnika z łopatkami lewymi (S) obraca się on przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (również patrząc od strony wylotu powietrza - przepływ w kierunku osoby patrzącej), zaś wirnik wyposażony w łopatki rewersyjne może pracować zarówno z kierunkiem zgodnym do obrotu wskazówek zegara, jak również z kierunkiem przeciwnym.
Większość typowych wirników wentylatorów dostępna jest w zakresie średnic od 260 do 1250 mm. Szczególnie ważną kwestią w przypadku wirników wszystkich wentylatorów jest ich wyważenie dynamiczne, które przkłada się szczególnie na żywotność łożysk wirnika. W związku z tym przed zakupem wentylatora należy upewnić się czy wirnik został wyważony dynamicznie wg zaleceń normy PN-93/N-01359 i w jakiej klasie.
Łopatki są elementami montowanymi bezpośrednio do piasty wentylatora. Kąt pod jakim zostały one ustawione bezpośrednio przekłada się na wydajność i sprzężanie wentylatora. W tradycyjnych rozwiązanich łopatki wykonane są w taki sposób aby mogły pracować tylko w jednym kierunku (zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza wybranym przez Kupującego). Poza tradycyjnymi łopatkami, na rynku dostępne są tzw. łopatki rewersyjne mogące pracować w obie strony - dzięki czemu jeden wentylator może w zależności od potrze może pracować jako wyciągowy lub nawiewowy.
Łopatki wirnika wentylatora mogą być wykonane z następujących materiałów:
Piasta jest elementem składowym wirnik, umiejscowiona w centralnej części wentylatora. Zależnie od modelu wentylatora do piasty mocuje się do trzech do szesnastu łopatek. W środku piast znajduje się otwór montażowy pozwalający na umocowanie jej na wale silnika. Materiałem z którego najczęściej wykonuje się piasty wentylatorów jest aluminium.
W wentylatorach najczęściej stosowanymi silnikami są indukcyjne asynchroniczne silnikie elektryczne prądu przemiennego. W zależności aplikacji w jakiej dany model wentylatora ma pracować silniki mogą być zasilane 1- lub 3-fazowo, zaś ich mocą może zawierać się w przedziale od kilkudziesięciu watów do kilkunastu kilowatów. Ponadto w ofercie producentów wentylatorów można znaleźć silniki w wykonaniu wysokotemperaturowym, przeciwwybucohwym oraz silniki przystosowane do regulacji prędkości obrotowej za pomocą falownika.
Materiałami z jakich najczęściej wykonuje się obudowy wentylatorów są:
Na tabliczce znamionowej producent umieszcza najważniejsze informacje dotyczące parametów wentylatora - są to między innymi:
Wentylatory w wykonaniu przeciwwybuchowym posiadają dodatkowo taśmę aluminową wyścielającą wnętrze obudowy.