Wydarzenia
Istnieje obecnie kilka popularnych i czÄ™sto wykorzystywanych metod regulacji prÄ™dkoÅ›ci obrotowej wentylatorów. Możliwość wykorzystania każdej z tych metod zależy od tego jakiego wentylatora wydajność chcemy regulować, w zwiÄ…zku z tym warto siÄ™ z wszystkimi dostÄ™pnymi metodami zapoznać tak by wiedzieć, którÄ… i kiedy można wykorzystać.
PierwszÄ… metodÄ… regulacji wydajnoÅ›ci wentylatorów jest regulacja mechaniczna. Polega ona na stosowaniu różnego rodzaju kryz i przepustnic, dziÄ™ki którym mechanicznie ogranicza siÄ™ wydajność wentylatora, należy jednak mieć na uwadze że tego rodzaju rozwiÄ…zania, pomimo że sÄ… stosunkowo tanie to nie przyczyniajÄ… siÄ™ do oszczÄ™dnoÅ›ci energii w dÅ‚uższej perspektywie, ponieważ co prawda ograniczono wydajność wentylatora, jednak jego prÄ™dkość obrotowa i zapotrzebowanie na energiÄ™ elektrycznÄ… nie ulegÅ‚o zmianie.
Wyróżniamy dwie podstawowe metody regulacji prÄ™dkoÅ›ci obrotowej wentylatorów:
Ta metoda regulacji polega na zmniejszeniu wydajnoÅ›ci poprzez zmniejszenie prÄ™dkoÅ›ci obrotowej wentylatora, która jest obniżana elektronicznie poprzez zmniejszenie napiÄ™cia podawanego na silnik do tego celu mogÄ… być wykorzystywane tyrystory, triaki lub przekÅ‚adnie transformatorowe. Każdy z tych sposobów regulacji ma swoje wady i zalety, które poniżej wymieniÄ™.
Regulatory tyrystorowe lub triaki:
Regulatory wydajnoÅ›ci wentylatorów zbudowane w oparciu o tyrystory lub triaki pozwalajÄ… na pÅ‚ynnÄ… regulacjÄ™ prÄ™dkoÅ›ci obrotowej, charakteryzujÄ… je niewielkie rozmiary i masa oraz sÄ… stosunkowo tanie, jednak posiadajÄ… one również wady, a sÄ… to maÅ‚y zakres regulacji - prÄ™dkość obrotowÄ… wentylatorów można obniżyć co najwyżej o 30% od wartoÅ›ci nominalnej, ponadto zastosowanie tej metody skutkuje ograniczeniem chÅ‚odzenia silnika, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do przegrzania silnika i w konsekwencji jego spalenia.
Regulatory transformatorowe:
W przeciwieÅ„stwie do regulatorów elektronicznych (tyrystorowych lub triakowych), które oferowaÅ‚y pÅ‚ynnÄ… regulacje prÄ™dkoÅ›ci regulatory transformatorowe pozwalajÄ… jedynie na stopniowÄ… regulacjÄ™ mocy wentylatorów, jednak zapewniajÄ… one lepsze chÅ‚odzenie wentylatorów, ich cichÄ… pracÄ™ oraz brak zakÅ‚óceÅ„. Ponadto charakteryzujÄ… siÄ™ wiÄ™kszÄ… żywotnoÅ›ciÄ… i niezawodnoÅ›ciÄ… niż regulatory elektroniczne. Do ich wad z kolei można zaliczyć wspomniany już brak pÅ‚ynnej regulacji, podobnie jak w regulatorach elektronicznych maÅ‚y zakres regulacji (do 30% wartoÅ›ci nominalnej), ponadto w odniesieniu do regulatorów tyrystorowych sÄ… od nich droższe oraz majÄ… wiÄ™ksze rozmiary i masÄ™.
Na rynku dostÄ™pne sÄ… regulatory jednofazowe 230V przeznaczone do silników jednofazowych oraz regulatory trójfazowe 3x400V przeznaczone do silników trójfazowych.
W regulacji tego rodzaju wykorzystuje siÄ™ przemienniki czÄ™stotliwoÅ›ci nazywane również falownikami, które pozwalajÄ… na zmianÄ™ prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silników trójfazowych przez zmianÄ™ ich czÄ™stotliwoÅ›ci i napiÄ™cia zasilania.
W stosunku to opisywanych wczeÅ›niej metod regulacji prÄ™dkoÅ›ci obrotowej regulacja z wykorzystaniem przemienników czÄ™stotliwoÅ›ci posiada praktycznie same zalety. Za wady zaÅ› można uznać jedynie wyższy koszt zakupu tych urzÄ…dzeÅ„ oraz konieczność ich konfiguracji i programowania przed rozpoczÄ™ciem pracy. ZaÅ› co do zalet to sÄ… to pÅ‚ynna regulacja prÄ™dkoÅ›ci obrotowej, szeroki zakres regulacji, wbudowane zabezpieczenia chroniÄ…ce zarówno silnik jak i falownik przed przegrzaniem i przeciążeniem, falowniki ponadto przy prawidÅ‚owej konfiguracji pozwalajÄ… na znaczne oszczÄ™dnoÅ›ci energii.
Falowniki mogÄ… być zasilane z sieci jednofazowej 230V lub z sieci trójfazowej 3x400V, jednak mogÄ… one wyÅ‚Ä…cznie regulować prÄ™dkość obrotowÄ… silników trójfazowych. Falowniki zasilane z sieci 1F sÅ‚użą do regulacji prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silników o maksymalnej mocy 2,2kW, zaÅ› silnik o wiÄ™kszej mocy powinny być sterowane przez falowniki zasilane z sieci 3F.